tisdag 21 januari 2014


Min älskade farmor gick ur tiden igår. 

Tänder ljus på din väg 
längst med morgondimmans stig 
där ljuset sakta finner sina mönster i tall 
och granbarr och synliga rötter, 
över bron, 
där alla de minnen 
du innefattar
pryder stigen,
 till Landet Bortom

Du i detta land
ger mig sådan kraft
En förunderlig visshet
sprider sig i mina händer
Styrka. Kraft.
En visshet 
om vår släkts kreativitet
handlingsstyrka
och
jazzig
konstnärlighet
Jag ber 

Det behövs disciplin för att bli en fri själ
I en värld av Bohuslänska klippor
varma av solen
karga av vinden
Släktens band 
likt blommor i bergssprickor
Vattnet letar sig in i 
varje minnesbild

Minnen ... 
Tummekakor
Dina hemliga kantarellställen
Skorpor i ugn 
Ditt sätt att öppna den blå dörren i stugan
välkomna in på saft och bad
Din vita stol med utsikt 
över barnbarn och kaffetår
Sommar, sommar, sommar

Du som alltid har funnits
Du som alltid har funnits
Finns nu i Anden
dit jag sträcker en öppen hand
och kan nå dig
Du öppnar
ger frihet

Du längtade
Du strävade
Du fann

Älskade farmor

***



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar